Forbrugeraftaleloven

Elmarkedet er frit med fri konkurrence –  og mange oplever, at pågående telefonsælgere lokker dem til at skifte selskab under falske forudsætninger. Umiddelbart kan priserne virke favorable og tilbuddene for gode til at afslå – men der er oftest tale om skjulte omkostninger og gebyrer, når man nærlæser det med småt.

Vidste du, at det faktisk slet ikke er lovligt, når et selskab ringer for at sælge en ydelse, hvis ikke du har givet samtykke til det?

Det fastslår Forbrugeraftaleloven. Læs mere om forbrugeraftaleloven her

Vær kritisk når du bliver ringet op af en telefonsælger:

  • Sig ikke ja til et tilbud i telefonen
    Bed altid om at få tilsendt noget materiale og dokumentation, som du kan læse grundigt, inden du siger ja til noget.
  • Spørg ind til tilbuddet
    Sørg for at få svar på, hvorvidt der er tale om et tidsbegrænset tilbud, om der er en bindingsperiode, og hvad prisen er, når tilbuddet udløber.
  • Husk det med småt
    Når sælgeren lokker med lave elpriser, undlader de som regel at fortælle om de gebyrer og afgifter, du skal betale til f.eks. dit netselskab. Læser man det med småt, er der ofte ikke tale om nogen besparelser.
  • Personlige oplysninger
    Undlad at give/bekræfte personlige oplysninger. Nogle sælgere ligger inde med dit CPR nummer og påstår, at de har fået det fra os. Vi videregiver aldrig dine oplysninger.
  • Sælgeren har ikke adgang til din regning
    Sælgeren påstår måske at kunne se, hvad du betaler for din strøm – men det er kun dit nuværende el-selskab, som kan se din regning.
  • Ring til os, hvis du er i tvivl
    Vores kundeservice sidder altid klar til at besvare dine spørgsmål og gennemgå din regning.